Drepturile persoanelor cu handicap si a persoanelor cu mobilitate redusa
Regulamentul ( UE ) nr. 181/2011 reglementeaza pe langa drepturile generale ale pasagerilor si drepturilor persoanelor cu handicap si cu mobilitate redusa atunci cand acestia utilizeaza servicii regulate de transport cu autobuzul si autocarul, tocmai pentru a le permite acestora sa beneficieze de aceleasi posibilitati de a calatori ca si ceilalti pasageri.
Printre acestea se numara :
1. Dreptul de a avea acces la transport
Transportatorii, agentiile de voiaj si operatorii de turism nu va pot solicita, daca sunteti persoana cu handicap sau persoana cu mobilitate redusa, sa platiti tarife suplimentare pentru rezervare sau bilet.
De altfel, acestia nu va pot refuza acceptarea rezervarii, a furnizarii biletelor ori imbarcarea la bordul autocarului sau autobuzului pe motiv de handicap sau mobilitate redusa .
Cu toate acestea, transportatorii, agentii de voiaj sau operatorii de turism va pot refuza daca modul de proiectare al autobuzului sau autocarului sau infrastructurii de transport face imposibil transportul dumneavoastra in mod sigur si fezabil din punct de vedere operational.
2. Dreptul la asistenta speciala
In cazul serviciilor regulate pe termen lung transportatorii si organismele de administrare a terminalelor trebuie sa va asigure, in limitele competentelor lor, asistenta gratuita.
De asemenea, dumneavoastra aveti obligatia de a informa transportatorul in legatura cu nevoile dumneavoastra specifice cu cel putin 36 de ore inainte de momentul in care este necesara asistenta si trebuie sa va prezentati la punctul desemnat al terminalului de autobuz la ora stabilita inainte de ora plecarii, dar nu cu mai mult de 60 de minute inainte .
3. Dreptul la despagubire in caz de pierdere sau deteriorare a echipamentelor de mobilitate
In cazul in care un transportator sau un operator de terminal a provocat pierderea sau deteriorarea echipamentului dumneavoastra de mobilitate( scaun cu rotile si alte dispozitive de asistare) , acesta trebuie sa plateasca o despagubire egala cu costul de inlocuire a respectivului echipament sau cu costul reparatiei ( cu conditia ca repararea sa fie posibila ) .
Daca este necesar, acesta trebuie sa depuna toate eforturile pentru inlocuirea temporara a echipamentului de mobilitate pierdut sau deteriorat .
Sfaturi utile:
-solicitati transportatorului sau organismului de administrare a terminalului sa va puna la dispozitie in scris informatii despre rezervare, calatori si conditiile de calatorie;
-asigurati-va ca ati inteles conditiile de calatorie ale transportatorului ;
-cereti-va drepturile in cazul anularii sau intarzierii serviciului regulat de transport;
-pastrati bonurile, chitantele privind masa, cazare, transportul intre locul cazarii si terminal si vice versa, daca acestea nu au fost asigurate de transportator, atunci cand serviciul regulat a fost anulat sau intarziat ;
-solicitati in scris rambursarea costului biletului sau despagubiri in cazul in care serviciul a fost anulat ;
-inregistrati o plangere la transportator daca sunteti nemultumit de serviciile de transport oferite ;
-informati transportatorul despre nevoile speciale in care va aflati pentru a putea beneficia de asistenta .